Zo, dat was me het weekje wel. Of eigenlijk beter gezegd de afgelopen twee weken. Het was een echte rollercoaster, Ik wist niet dat er zoveel kwam kijken bij een boeklancering.
Laat ik voorop stellen dat het vooral heel bijzonder is om een boek uit te geven. Toen ik het definitieve Wordbestand op vrijdag 6 mei naar Ellen (Langendam) stuurde en Paul en ik naar Fuengirola vlogen, kon ik na drie maanden hard werken, zowel voor mijn werkgever als in mijn vrije tijd voor mijn boek, eindelijk even wat gas terugnemen. Niet dat ik alleen maar lui op een strandbed heb gelegen hoor, want ondertussen luisterde ik diverse opgenomen medialunches van Mediaplatform VIDM terug. Tijdens medialunches delen (hoofd)redacteuren van magazines, radio en televisie en (freelance) journalisten waardevolle tips & tricks wanneer een boek, artikel of idee geschikt is voor een bepaald medium en hoe je dit het beste onder de aandacht kunt brengen. Ik absorbeerde de belangrijkste tips, maar zeker ook de do’s and don’ts als een spons en zocht contact met de media. Want of je nu uitgeeft via een uitgever of in eigen beheer zoals ik, een groot deel van je succes hangt af van je eigen inzet. En de meest voor de hand liggende media-kanalen zijn natuurlijk de socials.
Goed, en dan ga je dus je eerste verhaal maken op Insta. Euh ja leuk, maar hoe dan? En wat is in godsnaam een reel? Ik had me er tot twee weken geleden nog nooit mee beziggehouden. Het enige dat ik deed was een aantal mensen volgen en gebruikte mijn socials om geen verjaardagen te vergeten ;-). Maar hoe fijn om twee bonusdochters te hebben voor wie dit dagelijkse kost is! De snelheid waarmee de jeugd dat doet is ongekend, maar je bent nooit te oud om te leren. Na twee weken oefenen en gewoon maar dingen uitproberen begrijp ik inmiddels hoe het werkt, weet ik hoe ik mensen moet taggen (hoewel het soms echt wel mis gaat), weet ik steeds beter welke hashtags ik moet plaatsen, heb ik ontdekt dat ik ook leuke muziek onder verhalen en reels kan zetten, hoe ik ze kan vastpinnen als hoogtepunt op mijn pagina en o ja, ik kan tegenwoordig ook bloggen! Eigenlijk ben ik best een beetje trots op mezelf. Gelukkig zijn er een heleboel mensen die me kunnen helpen, zoals Mariska van MuchaDesign die deze prachtige website heeft gebouwd, en ach als ik een keer een foutje maak wordt me dat vast snel vergeven.
Het goede nieuws is dat de eerste resultaten van mijn inspanningen om in de media te komen zijn vruchten beginnen af te werpen. Afgelopen donderdag mocht mijn boek in het ‘Groot Hellevoet’ shinen. Wat een eer! En op zaterdag 25 juni zal ze – hou je vast – in de spotlights treden in de Vrouw die als bijlage bij de zaterdageditie van de Telegraaf zal zitten. Hoe gaaf is dat??? En er komt nog veel meer mooi nieuws aan, zoals een winactie waarbij ik een gesigneerd exemplaar van mijn boek inclusief boekenlegger zal weggeven. Ook ben ik een bedrijfspagina op Facebook aan het bouwen waar jullie binnenkort een uitnodiging voor zullen ontvangen die veel meer tools biedt om nieuwtjes met jullie te kunnen delen. Dus blijf vooral de socials in de gaten houden!
Tot snel!
Wil je op de hoogte blijven? Volg mij dan op Instagram, Facebook en/of LinkedIn.
Wil je mijn boek bestellen? Plaats je bestelling dan hier. Tot 1 juli krijg je niet alleen het boek in een mooie cadeauverpakking thuisgestuurd, maar ook deze prachtige boekenlegger!